За кількістю пропозицій житло + ТЦ сьогодні на ринку бачимо, що поки виділяти такий вид нерухомості як житло в багатофункціональних комплексах в окремий повноцінний сегмент рано, проте вже з’являються приклади даних концепцій, як, наприклад, Оbolon Smart Plaza від UDP. Формат такої концепції передбачає розміщення об’єкта в центрі міста, наповнення рекреаційної та комерційною зонами, орієнтованих на осіб які працюють і проживають в цій локації. Якщо брати класичні приклади, то покупцем цієї нерухомості буде компанія, яка здає її в оренду своєму співробітникові, менеджеру середньої та вищої ланки, або це буде молода сім’я.
Також виходячи із зазначеного портрета покупця і формується набір квартир — це квартири з мінімізованої площею (smart format) доповнені апартаментами люкс класу великою площею на високих (видових) поверхах для великих компаній. Даний вид нерухомості — класичний інструмент для рентних фондів. В українських реаліях, де портрет і мотиви покупця не відповідають світовому досвіду, частина покупців складуть особи, які вважають центр міста придатним для повноцінного життя, однак, сегмент інвесторів, які купують таке житло з метою здачі в оренду, буде превалювати.
Сьогодні покупець в Україні буде з обережністю ставитися до покупки квартири в БФК. Це в основному пов’язано з якістю будівництва, яке можуть запропонувати багато вітчизняних забудовників. Поєднання комерційних і житлових об’єктів, вимагає особливої ретельності та високої якості виконання будівельних робіт з дотриманням всіх норм. Їх порушення призводять до того, що мешканці стикаються з рядом мінусів сусідства з комерційними об’єктами, які переважують плюси близькості інфраструктурних елементів. Розвинена інфраструктура покращує привабливість об’єкта нерухомості й тут нічого не змінилося і не зміниться в найближчому майбутньому, але також ніхто не скасовував класичне правило трьох М, яке свідчить, що три основні чинники визначають цінність нерухомості називаються Місце, Місце і ще раз Місце, де об’єкт розташований.
Найчастіше в цю трійку вривається фактор ціни за квадратний метр, що визначено відсутністю стабільності в економічному розвитку країни, відсутності іпотечного кредитування як інструменту придбання нерухомості та відсутності зростання доходів у українських сімей. На прикладі кількох наших об’єктів, можу сказати, що, як правило, в житловому будинку під комерційну нерухомість відводиться до 10% загальної площі. Наприклад, в житловому будинку на Вірменській, 6а (Харківський мікрорайон) з 36 648 квадратних метрів загальної площі, під офіси та творчі майстерні виділено 2692 кв.м, або в житловому комплексі «Паркова вежа» на Краснопільській, 2г (Подільський район) з 33502 квадратних метро – 2647 м.кв. комерційні площі.