fbpx

Next generation по-українськи

Next generation по-українськи

Чому ставка на дороги не спрацює і куди розвинені країни направляють гроші фонду боротьби з COVID-19.

Розподілили, але не витратили — так виглядає допомога вітчизняній економіці в умовах кризи, і на це уряду знадобилися останні чотири місяці.
На кінець липня з майже 66 мільярдів гривень фонду боротьби з коронавірусом і його наслідками освоєно близько 15% виділених коштів.
При цьому за такими напрямками як закупівля апаратів ШВЛ, закупівля обладнання для приймальних відділень опорних лікарень, ремонт і будівництво приймальних відділень, підвищення надбавок і доплат лікарям обсяг освоєних грошей дорівнює нулю.
На цьому тлі Міністерство внутрішніх справ виглядають передовиком: не тільки домоглися виділення вагомої частини коштів фонду, а й забезпечили доставляння цих коштів реципієнтам.

На МВС касові виплати з фонду перевищують 50% від запланованих, аналогічні показники Міністерства охорони здоров’я на рівні 1,9%.
Намір направити 53% ресурсів фонду на будівництво доріг, спочатку виглядало як рішення підняти сукупний попит і скоротити безробіття.
Тепер же, дивлячись на цифру в 0,004%, використаних за 4 місяці на ці цілі коштів, очевидно, що ця програма не розрахована для нашого покоління.
Як приклад з паралельного всесвіту в наших умовах представляється нова програма ЄС “Next generation” з підтримки економік країн членів союзу на 750 мільярдів євро.

Тут ще важливо нагадати всім нам, що Сполучені Штати Америки, вже успішно проковтнувши 2,2 трильйона коштів, виділених в березні, замислюються над наступними 3,3 трильйона за програмою з не менш гучною назвою, ніж у європейців – “Act Heroes”.
Українська скупість в порівнянні з політикою розвинених країн не схожа на розумну і далекоглядну стратегію, тому що ціна цього вибору — ціна людських життів. І це не пафос, а в умовах пандемії — статистична реальність.
Порівняємо України з Великобританією, країною консервативною, постійною та цілком придатною на роль еталону.
Не варто зосереджуватися тільки на виконавцях, є ще ті, хто планують, тому цікаво оцінити структури фондів подолання наслідків пандемії за напрямками планованих витрат.
До того ж у Великобританії кошти, виділені на боротьбу з результатами пандемії, вже освоїли й навіть звіт опублікували.
Справедливо заперечити, що не можна порівнювати обсяги економіки України та Великобританії.
Тому ми порівняємо відносні показники, що вказують частку того чи іншого напрямку, визначеного державою для допомоги своїй країні, яка страждає від кризи.

При цьому в Великобританії розписуючи бюджети на підтримку громадян, не ділять людей на поліцейських, лікарів і всіх інших.
Ці професії повинні бути забезпечені необхідним, а праця справедливо оплачена, тільки у Великобританії вважають, що це повинно відбуватися завжди, незалежно від криз та епідемій.
Теж саме стосується доріг — їх фінансують в необхідному обсязі не через епідемії, а з причини їх зносу.
Порівнюючи пропорції, видно, де мета врятувати бізнес і підтримати безробітних, надавши їм 72% від загальної запланованої допомоги, а де проблему вирішили закатати в асфальт, віддавши більшість ресурсів на дороги.
При цьому темпи освоєння показують, що галузь не готова прийняти ще додаткові гроші.
Вірогідним сценарієм найближчого майбутнього може стати “освоєння” коштів через закупівлі будівельної техніки й швидше за все імпортної. Тоді логічне запитання: чию економіку покликаний підтримувати вітчизняний фонд, — України або інших країн, виробників будівельної техніки?
Або це узгоджений з МВФ план покриття дефіциту бюджету? Вони нам кредит, а ми гроші в фонд боротьби з COVID, фонд – гроші на “Укравтодор”, а “Укравтодор” – гроші на виробників дорожньої техніки.
Бюджету України 7 мільярдів імпортного ПДВ на латання дірок, а зацікавленим особам завантаження виробництва і прибуток. Правда, дороги в доступному для огляду майбутньому в цьому рівнянні відсутні.
На завершення, хочеться запитати Офіс президента, навіщо їм на 155 осіб 41 мільйон гривень на засоби індивідуального захисту (10 тис. дол на людину)?

Джерело — колонка співвласника і партнера інвестиційної компанії InCo home, Романа Бєліка на Економічній правді.